سفارش تبلیغ
صبا ویژن

طرز تهیه پنیر خانگی حرفه ای و خوشمزه

پنیر را می توان به شیوه های مختلفی تهیه کرد. شیر یکی از موادی است که در هر روش از تهیه پنیر، از آن استفاده می شود. برای درست کردن پنیر خوشمزه، نکاتی ضروری است که در ادامه به آن می پردازیم. موادی که لازم داریم: – یک و نیم لیتر شیر – نصف تا یک پیمانه ماست ترش (از قبل، از یخچال بیرون مانده) – نمک (به اندازه مزه شوری که برای پنیر دوست دارید) – زیره، ترخون، تخم گشنیز (اگر دوست دارید پنیر مزه داری باشد) – یک پارچه یا کیسه مخصوص ماست و پنیر

طرز تهیه پنیر خانگی با ماست: مواد لازم:

شیر: یک کیلو

ماست: 4 قاشق غذاخوری

طرز تهیه:ابتدا شیر را بجوشانید. سپس شعله اجاق را کم کنید و 4 قاشق ماست به آن بیفزایید. مدت 7 دقیقه به هم بزنید تا شیر بریده شود. بعد آن را از پارچه نازکی که داخل آبکش قرار داده اید، رد کنید و پارچه را روی پنیر برگردانید و به مدت 4 الی 5 ساعت روی آن جسمی سنگین قرار دهید تا آب آن خارج شود. بعد پنیر را قطعه قطعه کرده، در آب نمک نگهداری کنید.

طرز تهیه پنیر خانگی با سرکه:

مواد لازم:

شیر: یک کیلو

سرکه: 3 قاشق غذاخوری

طرز تهیه: ابتدا شیر را حرارت دهید. وقتی شیر به جوش آمد، شعله اجاق را خاموش کنید. سپس 3 قاشق سرکه به آن اضافه کنید و به هم بزنید تا شیر بریده شود. سپس آن را از پارچه نازکی که داخل آبکش قرار داده اید، رد کنید. پارچه را روی پنیر برگردانید و به مدت 4 الی 5 ساعت جسمی سنگین روی آن قرار دهید تا آب آن خارج شود. سپس پنیر را قطعه قطعه کرده، داخل آب نمک نگهداری کنید.

نکته مهم در طرز تهیه پنیر خانگی:

به جای استفاده از سرکه یا ماست ترش، می توانیم از مایه پنیر استفاده کنیم. فقط باید توجه داشته باشیم در طرز تهیه پنیر خانگی معمولی، در هنگام اضافه کردن مایه پنیر به شیر، دمای شیر تقریبا 40 درجه سانتی گراد باشد.

درباره خواص پنیر بیشتر بدانید انواع پنیر، سرشار از پروتئین و کلسیم است و مقادیر زیادی هم فسفر دارد. همچنین حاوی بسیاری از مواد موجود در گوشت است. بنابرانی غذایی بسیار مقوی و مغذی برای همه گروههای سنی به ویژه کودکان و نوجوانان در حال رشد و زنان باردار محسوب میگردد. از خواص پنیر افزایش حفظ و سلامت دندانها است.
پنیر به دلیل میزان بالای کلسیم موجود در آن برای سلامت دندانها مفید است. همچنین دارای خاصیت ضد میکروبی در حفره دهان بوده و مانع از اسیدی شده بزاق دهان و در نتیجه تشدید پوسیدگی دندانها میگردد. مصرف پنیر جایگزین بسیار مناسبی برای شیر بوده، به ویژه برای افرادی که حساسیت به لاکتوز داشته و نمی توانند شیر مصرف کنند. مصرف پنیر هنگام شب و قبل از خواب به داشتن خواب راحت و آرام کمک میکند.
پنیر غنی از کلسیم، فسفر و سایر عناصر غذایی است، همچنین بهترین نسبت کلسیم به فسفر که برای سلامت استخونها نیاز است در پنیر و شیر یافت میشود، از این رو یکی از مهمترین خواص پنیر افزایش سلامت و استحکام استخوانها و پیشگیری از پوکی استخوان میباشد.
منبع: digcheh